Az értékbecslő szakember
Az elmúlt 60-80 évben az ingatlan értékbecslés mestersége világszerte elterjedt. Magyarországon az ingatlanpiac egy része, így a magántulajdonú lakások piaca a II. világháború befejeződése után is folyamatosan működött.
Az 1988-ban megjelent társasági törvényt követően már nemcsak a lakás-célú hanem a kereskedelmi és ipari ingatlanok piaca is fejlődésnek indult. Az egyre nagyobb számban megjelenő hazai és külföldi befektetők számára a magyar gazdaság jelentős inflációs nyomásával szemben az ingatlan-befektetések jelenthetnek hosszútávon stabilitást. Mindehhez járult hozzá az 1990-es években a privatizáció, mely még nagyobb lendületet adott az ingatlanpiac fejlődéséhez. A gazdasági és szociális változások, úgymint a lakástulajdonosok számának növekedése, és a befektetői piacok fejlődése mind-mind az értékbecslők munkáját növelte.
2010-től hazánkban szigorodtak az ingatlanközvetítési-, és értékbecslési tevékenység feltételei. A tevékenység végzéséhez - szakmai végzettségen, és a minősített értékelői feltételeken felül - mind a tevékenységet végző természetes személynek, mind a vállalkozásnak regisztrálnia kell a területileg illetékes önkormányzatnál, az ingatlanközvetítő-, és értékbecslő névjegyzékbe, melynek
személyi feltételei:
- erkölcsi bizonyítvány
- képesítést igazoló bizonyítvány
- APEH által igazolt köztartozás-mentes adózó
- személyi igazolvány, és lakcímkártya
- illeték
Vállalkozások regisztrációs feltételei:
- közjegyző által hitelesített cégkivonat
- aláírási címpéldány
- szakképesítéssel rendelkező regisztrált alkalmazott, vagy tulajdonos
- APEH által igazolt köztartozás-mentes adózó
- illeték
Az Európai Értékelési Szabvány (EVS), az alábbiakban definiálja az értékbecslés személyi feltételeit:
MINŐSÍTETT ÉRTÉKELŐ:
A minősített értékelő - beleértve az értékelést végző vállalkozások számára dolgozó értékelőket is - felelős az értékelés elkészítéséért és felülvizsgálatáért, felelősséget visel az értékelésben foglaltakért a pénzügyi rendelkezéseknek és az egyéb hatósági rendelkezéseknek megfelelően.
Minősített értékelő lehet az a kifogástalan erkölcsű (erkölcsi bizonyítvánnyal igazolt) személy, aki a következőkkel rendelkezik:
vagy:
- egyetemi végzettség, posztgraduális diploma, vagy egyéb elfogadott felsőoktatási vagy szakoktatásban szerzett bizonyítvány az értékbecslés szakterületével kapcsolatban, továbbá legalább kétéves szakmai gyakorlat az ingatlanértéke-lésben, továbbá szakmai tudásának megőrzése és bővítése a felnőttoktatásban szervezett megfelelő programokban való részvétellel, vagy;
- hosszú idejű megfelelő szakmai tapasztalat, vagy;
- az adott személy az utolsó két évben legalább húsz ingatlanértékelést végzett, és erről írásos jelentéssel rendelkezik, vagy más módon tesz eleget a TEGoVA Európai Értékelési Programjában (lásd a TEGoVA honlapját) megadott követelményeknek;
ezen felül:
- rendelkezik a kellő helyismerettel és tapasztalattal ahhoz, hogy az adott helyen, és adott ingatlankategóriában ingatlanértékelést végezzen, vagy feltárva a hiányosságokat a megbízás elfogadását megelőzően a megbízó előtt elfogadja hozzáértő és kompetens személy(ek) segítségét a feladat elvégzéséhez;
- rendelkeznie kell az értékelési tevékenység gyakorlásához szükséges engedéllyel, vagy szakmai szervezeti tagsággal.
ezen felül:
- eleget kell tenni az értékbecsléshez kapcsolódó minden törvényi, szabályozási, etikai, és szerződéses követelménynek
- eleget kell tenni az előírásoknak és az értékelőket tömörítő TEGoVA tagszervezetek által elfogadott szakmai eljárási kódex követelményeinek, valamint a TEGoVA Szakmai Etikai és Magatartási Kódexében (lásd TEGoVA honlapját) meghatározott minimális szabványkövetelményeknek, amennyiben azok nem ellentétesek az adott ország vagy az EU törvényeivel.